Wyspecjalizowane sklepy radzą sobie dobrze

Pomimo silnej konkurencji ze strony hiper- i supermarketów oraz dyskontów wyspecjalizowane sklepy radzą sobie dobrze - wynika z raportu „Instrument Szybkiego Reagowania” przygotowanego przez PARP i zespół z Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej pod kierownictwem Jerzego Hausnera.
Wyspecjalizowane sklepy radzą sobie dobrze

Mimo turbulencji na rynku sklepy kosmetyczne, jak Rossmann, czy odzieżowe i obuwnicze, np. LPP, CCC, H&M, Deichmann umacniają pozycję. (CC By NC wwwuppertal)

– Procentuje ogromne zróżnicowanie formatów sklepowych oraz wymuszona przez konkurencję, ich skłonność do integracji – twierdzi Maria Andrzej Faliński, szef Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Jego zdaniem ważne jest też to, że liczba sklepów w Polsce jest nieporównywalnie większa niż w innych krajach, co sprzyja innowacyjności co do sposobów, jak konkurują one o klienta.

Jarosław Frontczak, główny analityk handlu detalicznego z firmy PMR, potwierdza, że w przypadku sklepów wyspecjalizowanych widać ogólny trend rosnący. Zarówno sklepy kosmetyczne (np. Rossmann), czy odzieżowe i obuwnicze (np. LPP, CCC, Inditex, H&M, C&A, Deichmann) umacniają swoją pozycję, pomimo turbulencji na rynku.

Oceniając całościową kondycję rynku autorzy raportu stwierdzają, że popyt krajowy i sprzedaż detaliczna zaczynają odnotowywać wzrost. Dynamika sprzedaży detalicznej wyniesie ok. 4 proc. w stosunku rocznym pod koniec 2013 r. i ok. 7 proc. w stosunku rocznym w trzecim kwartale 2014 r.

Zdaniem autorów raportu w trzecim kwartale 2014 r. popyt krajowy powinien osiągnąć poziom o 6 proc. wyższy niż w trzecim kwartale 2013 r.

Wykres 1. Dynamika sprzedaży detalicznej: prognoza i analiza cykliczności

isp1

Źródło: PARP

Eksperci ISR prognozują, że poprawa sytuacji w handlu będzie zróżnicowana:

•             Dynamika sprzedaży dla przedsiębiorstw zajmujących się sprzedażą odzieży, wyrobów ze skóry tkanin i butów, wyniesie ok. 10 proc. latem 2013 r. i wzrośnie do ok. 15 proc. r/r wiosną 2014 r.

•             Sprzedaż audiowideo i sprzętu komputerowego, po odnotowaniu słabych wyników z początku br., będzie rosnąć aż do pierwszej połowy przyszłego roku. W drugiej połowie 2013 r. o ok. 10 proc. w skali roku, w pierwszej połowie 2014 r. już w tempie 15-20 proc.

•             W najtrudniejszej sytuacji jest obecnie handel samochodami – stopień zagrożenia upadłością dla tej grupy firm wyniósł na koniec 2012 r. 27,87 proc. Co więcej prognozowane jest utrzymanie się poziomu stopnia zagrożenia upadłością w przedziale ostrzegawczym przez cały 2013 r.

•             Do połowy 2014 r. również drogerie powinny odnotować wzrost sprzedaży na poziomie ok. 5-8 proc. m/m.

Mimo turbulencji na rynku sklepy kosmetyczne, jak Rossmann, czy odzieżowe i obuwnicze, np. LPP, CCC, H&M, Deichmann umacniają pozycję. (CC By NC wwwuppertal)
isp1
isp1

Tagi


Artykuły powiązane

Rynek detaliczny w Polsce: rozwój e-commerce i nowe wyzwania

Kategoria: Analizy
W ślad za zmieniającymi się preferencjami klientów struktura rynku detalicznego w Polsce uległa istotnym zmianom. Nastąpiła jego wyraźna koncentracja. Silnie rozwinął się rynek handlu elektronicznego. Pandemia wpłynie na pogłębienie tych procesów – piszą eksperci NBP.
Rynek detaliczny w Polsce: rozwój e-commerce i nowe wyzwania

Na pandemii skorzystały wielkie firmy technologiczne

Kategoria: Analizy
Na Wall Street notowane są w sierpniu historyczne rekordy. Bije je indeks Standard and Poor's 500, a technologiczny Nasdaq przeżywa prawdziwe szaleństwo. Natomiast wyniki amerykańskich spółek za II kw nie dają jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jak długi będzie powrót gospodarki USA do poziomu sprzed pandemii.
Na pandemii skorzystały wielkie firmy technologiczne

Czy siły rynkowe radzą sobie z publicznymi problemami

Kategoria: Sektor niefinansowy
Rynek nie rozwiązuje wszystkich problemów. Wiedzą o tym chyba wszyscy, oprócz „anarchokapitalistów”. Znaleźli się naukowcy, którzy to udowodnili, badając tzw. rynkowe interwencje z zastosowaniem narzędzi właściwych socjologii.
Czy siły rynkowe radzą sobie z publicznymi problemami