Produkty rodzinnych firm rosną w cenę

Do 43 proc. z 36 proc. przed rokiem wzrosła liczba Polaków gotowych zapłacić więcej za podobny produkt, ale pochodzący od firmy rodzinnej. Jeszcze dwa lata temu było takich o 30 pkt. proc. mniej – wynika z publikowanego dziś III raportu Polacy o firmach rodzinnych 2016, Fundacji Firmy Rodzinne.
Produkty rodzinnych firm rosną w cenę

Polscy konsumenci coraz częściej zwracają uwagę kto jest producentem kupowanego wyboru. Z tegorocznego badania wynika, że na oznaczenie, iż jest nim firma rodzinna zwróciło uwagę blisko 34 proc. uczestników badania, to o 13 pkt. proc. więcej niż jeszcze rok temu.

Fakt, że produkt pochodzi z firmy rodzinnej budzi przy tym coraz lepsze skojarzenia. Wśród cech jakimi charakteryzują się rodzimi przedsiębiorcy Polacy na pierwszym miejscu wskazują przedsiębiorczość, ale na bardzo wysokim, trzecim miejscu wskazują (blisko 43 proc.) uczciwość producenta. Dowodzi  to wyraźnego przełamywania pokutującego latami w społeczeństwie stereotypu, że rodzimy produkt jest na pewno gorszej jakości. Nic więc dziwnego, że polscy producenci coraz częściej chwalą się, a nie ukrywają, że są przedsiębiorstwem rodzinnym.

Firmy rodzinne zyskują także w oczach Polaków jako miejsce pracy. Praca w firmie rodzinnej jest aktualnie dla Polaków, którzy wzięli udział w badaniu, trzecim wyborem, jeśli chodzi o dalszy rozwój kariery. Prawie co szósty Polak (blisko 16 proc.) chciałby podjąć następną pracę właśnie w przedsiębiorstwie rodzinnym. Nieznacznie więcej osób (też blisko 16 proc.) najchętniej założyłoby samodzielnie własną firmę albo poszło do pracy w firmie państwowej (16 proc.). Z kolei dalsze 13 proc. osób z chęcią założyłoby własną firmę rodzinną.

Warto zwrócić uwagę, że uczestnictwo w rodzinnym biznesie – zarówno w roli pracownika najemnego, jak również właściciela takiej firmy – jest o wiele atrakcyjniejsze od pracy w urzędzie publicznym (niespełna 8 proc. albo korporacji (poniżej 5 proc.).

Raport przygotowany przez Fundację Firmy Rodzinne sporo uwagi zwraca na kwestię sukcesji w rodzimych przedsiębiorstwach. Polacy chcą, aby biznesy rodzinne były nadal prowadzone przez rodziny założycieli. Świadczy to o ogromnym zaufaniu, jakie pokładamy w rodzinnym charakterze przedsiębiorstw. Niestety pokolenie ich założycieli, często na początku lat 90., nieubłaganie wchodzi w wiek emerytalny, co rodzi obawy o biznesowe dziedzictwo.

Raport można znaleźć tutaj

 


Tagi


Artykuły powiązane

Polska fundacja rodzinna kolejnym wsparciem dla firm rodzinnych

Kategoria: Analizy
Od maja 2023 r. w polskim porządku prawnym zacznie obowiązywać ustawa o fundacji rodzinnej. Była oczekiwana przez przedsiębiorstwa rodzinne, ponieważ sukcesja jest dla nich obecnie najważniejszym wyzwaniem. To kolejne, po ustawie o zarządzie sukcesyjnym, wsparcie ustawodawcze, które otrzymują polskie firmy rodzinne.
Polska fundacja rodzinna kolejnym wsparciem dla firm rodzinnych

Wsparcie dla przedsiębiorstw rodzinnych w Czechach

Kategoria: Analizy
Przedsiębiorstwa rodzinne wytwarzają ponad połowę czeskiego PKB oraz zapewniają większość miejsc pracy w sektorze prywatnym. Ustawodawcy, doceniając ten segment czeskiej gospodarki podejmują szereg działań legislacyjnych, aby stworzyć sprzyjające warunki do ich rozwoju.
Wsparcie dla przedsiębiorstw rodzinnych w Czechach

Przedsiębiorstwo rodzinne w legislacji słowackiej

Kategoria: Analizy
Od lipca br. zaczną obowiązywać przepisy o przedsiębiorstwie rodzinnym w prawodawstwie słowackim. Wprowadzono je w ramach noweli ustawy o gospodarce społecznej oraz przedsiębiorstwie społecznym przygotowanej przez Ministerstwo Pracy, Spraw Społecznych i Rodziny. Przepisy zawierają m.in. definicję ewidencjonowanego oraz rejestrowanego przedsiębiorstwa rodzinnego, czy też podkreślają istotę więzi i wartości rodzinnych, a nawet tradycji.
Przedsiębiorstwo rodzinne w legislacji słowackiej