Rośnie w siłę kupowanie przez klikanie

Prawie 7 na 10 mieszkańców Unii Europejskiej korzystało w ciągu ostatniego roku z zakupu przez Internet. Via on-line najczęściej kupowane są ubrania i sprzęt sportowy. W Polsce zakupy w sieci upowszechniają się, ale nadal jesteśmy pod tym względem daleko za unijnymi liderami, którymi są Brytyjczycy.

 

Z opublikowanych przez Eurostat danych na temat skłonności Europejczyków do dokonywania zakupów przez Internet, wynika, że w 2017 r. 68 proc. mieszkańców krajów należących do Unii Europejskiej deklarowało, iż w ciągu ostatniego roku dokonało przynajmniej raz zakupu poprzez Internet. 10 lat wcześniej, w 2007 r. zdecydował się na to co drugi mieszkaniec krajów UE.

Z zakupami przez Internet najbardziej oswojeni są mieszkańcy Wielkiej Brytanii, z których aż 86 proc. zadeklarowało, że korzystało z możliwości zakupów w sieci. Niewiele rzadziej to się zdarza w przypadku mieszkańców Szwecji (84 proc.), Danii, Niemiec, Holandii i Luksemburga (po 82 proc.). Na analogicznym poziomie plasuje się pozostająca poza UE Szwajcaria.

Z zakupów przez Internet – nie będzie to zaskoczenie – najchętniej korzystają ludzie młodzi. Wśród ludzi w wieku od 16 do 24 lat udział kupujących w sieci sięga w UE 75 proc. W tej kategorii wieku zakupy poprzez Internet są szczególnie rozpowszechnione w Holandii (90 proc.) i Szwecji (89 proc.). Wśród seniorów (wiek od 65 do 74 lat) internetowe zakupy są mniej popularne, ale są kraje, np. Wielka Brytania, gdzie międzypokoleniowe różnice w tej dziedzinie coraz bardziej się zacierają. W Zjednoczonym Królestwie z zakupów przez Internet skorzystało w ciągu ostatniego roku trzy czwarte seniorów.

W Polsce zakupy przez Internet są mniej upowszechnione niż przeciętnie w krajach unijnych – w 2017 r. korzystanie z tej usługi wskazało 58 proc. Polek i Polaków. Wynik ten jest zbliżony do notowanego w przypadku Hiszpanii (59 proc.), czy Słowenii (57 proc.), ale znacznie wyższy niż w przypadku Węgier (49 proc.), Portugalii (45 proc.), czy Włoch (42 proc.), nie mówiąc już o Bułgarii (27 proc.), czy Rumunii (23 proc.).

Szybko przybywa w Polsce korzystających z internetowych zakupów (w 2007 r. było u nas takich tylko 32 proc.). Inne kraje też się jednak rozwijają i w ciągu ostatnich 10 lat Polsce nie udało się przeskoczyć pod tym względem żadnego innego kraju unijnego. Wykorzystanie Internetu do zakupów najbardziej popularne jest w Polsce – tak jak i w całej UE – w przypadku ludzi młodych (w grupie w wieku od 16 do 24 lat sięga 64 proc.). Polscy seniorzy – w wieku od 65 do 74 lat – są pod tym względem o wiele bardziej wstrzemięźliwi – korzystanie z Internetu przy zakupach deklarowało jedynie 28 proc. z nich.

Przez Internet najczęściej kupowane są ubrania i sprzęt sportowy – wynika z deklaracji mieszkańców UE. Tę drogę zakupu wybierało w 2017 r., wedle danych Eurostatu, 43 proc. kupujących w UE. W tej dziedzinie polscy konsumenci są już najbliżsi średniej unijnej. W Polsce zakupy on-line artykułów sportowych wybrało 38 proc. klientów.

 

Otwarta licencja


Tagi


Artykuły powiązane

Digital exclusion increasingly more painful

Kategoria: New trends
Almost half of the global population still is not using the internet. During the pandemic being offline makes it difficult or even impossible to access many goods, services and social benefits, thereby deepening social exclusion. We need more initiatives in order to change this situation.
Digital exclusion increasingly more painful

Rynek detaliczny w Polsce: rozwój e-commerce i nowe wyzwania

Kategoria: Analizy
W ślad za zmieniającymi się preferencjami klientów struktura rynku detalicznego w Polsce uległa istotnym zmianom. Nastąpiła jego wyraźna koncentracja. Silnie rozwinął się rynek handlu elektronicznego. Pandemia wpłynie na pogłębienie tych procesów – piszą eksperci NBP.
Rynek detaliczny w Polsce: rozwój e-commerce i nowe wyzwania

Millennialsi oraz generacja Z na zakupach w czasie pandemii COVID-19

Kategoria: Analizy
W trakcie pierwszej fali pandemii COVID-19 kupujący z pokoleń Y (Millennialsów) i Z zdecydowanie najchętniej robili zakupy w dyskontach i supermarketach, płacąc przede wszystkim kartami oraz korzystając z mobilnych płatności. Tylko w ośrodkach wiejskich królowała gotówka.
Millennialsi oraz generacja Z na zakupach w czasie pandemii COVID-19